Vi er så like?

Hun er ca like gammel som meg, ca like høy som meg. Hun har også svart hår. Mørkebrune øyne. Hun er litt brunere enn meg. Jeg møter henne ganske ofte, nesten hver dag. Hver gang jeg møter det blikket får jeg ca tusen spørsmål i hodet. Men ender alltid opp med en veldig dårlig følelse.

Hun er et av de romanifolkene som tigger i Oslos gater. Hun sitter på bakken med koppen foran seg. Sliten, trøtt og lei. Det er det jeg ser. Livet hennes fra mitt ståsted. Jeg går alltid fort forbi. Jeg har dårlig tid. Skal rekke trening, møte venner, skal jobbe, må rekke middagsavtalen med mamma. Noe. Jeg har planer.

Hun sitter der. Tigger. De tjuekronene jeg vil sette i koppen hennes vil ikke gjøre henne rik, den vil heller ikke gjøre meg fattig. Jeg vet ikke hvor de havner. Jeg går forbi i full fart. Noen ganger stopper jeg litt opp. Hun sitter der. I kalde og varme dager. I et ønske om å få inn nok penger.

Hvorfor er jeg er den som forter meg forbi i full fart mens hun er den som sitter ute i Oslos gater og tigger? Fordi hun er født i feil familie? Eller fordi hun tilhører en folkegruppe som blir forfulgt i nesten hele Europa?

Hvis hun hadde vært født i en annen familie.  Gått på de samme skolene som oss, hadde hatt de samme mulighetene. Kanskje hadde livet hennes hatt en annen mening? Hvis du hadde blitt født i hennes familie, hadde du ment de samme tingene som du gjør i dag?

Bildet er henta fra nettet.

En venninne av meg sa opprørt en gang at hun ikke ville ha tiggere i gata lenger. Jeg var enig med henne. Men jeg fant fort ut at hun ville fjerne de bare fordi hun ikke ville se de. Hun brydde seg ikke om hvor det ble av dem. Hun ville bare slippe å se dem. Sånn er dessverre altfor mange. Skulle ønske det å ’’fjerne tiggerne fra gata’’ betydde at de skulle få jobbmuligheter. Det er noe som ikke stemmer her!

Hva føler du når du møter blikket hennes? Snur du bare hodet og later som om hun ikke finnes eller ser du virkeligheten rett i øyne?

Vi ser så like ut og lever så forskjellig…

6 thoughts on “Vi er så like?

Legg igjen en kommentar

