Rebell

I dag publiserer jeg siste spalta som jeg skrev til Rebell (Rød Ungdoms medlemsblad) mens den debatten om hvorvidt innvandrerer er en trussel for velferden gikk og rasistene dansa på bordet. Her har du min mening om saken på tusen tegn.

Norge er et godt land å bo i. Selv om vi fortsett har mye å gå på er det mye å være stolt av. Stoltheten min krenkes når jeg føler meg som en trussel mot samfunnet, en bombe under velferdsstaten.

Om du er syk, er det greit at mine skattepenger går til din medisin og
mat. Fordi du er et medmenneske og fordi det er sånn det fungerer.
Alternativet ville vært at vi måtte tatt av egen lomme for undervisning og
dyre operasjoner. Det ville vi vanskelig fått råd til hver for oss. Så hvis jeg en dag trenger det, håper jeg du vil det samme. Selv om jeg ikke er vestlig.

For hva truer velferden? At jeg også har tilgang på den, eller at rike
flytter til skatteparadis for å unngå å bidra? At innvandrere som stenges
ute fra arbeidslivet ikke betaler skatt, eller at de aller rikeste finner
smutthull og slipper unna?

Velferd handler om å bidra til fellesskapet når du kan og få tilbake når
du trenger det. Når du er barn eller gammel. Når du vil gå på skole eller
må på sykehus. Når noen ikke kan jobbe, ikke fordi de ikke gidder, men
fordi de ikke kan. Jeg er villig til å bidra, er du?

Legg igjen en kommentar

