Språket

I helgen har jeg vært på noen møter med noen kurdere. De snakka kurdisk. Altså morsmålet mitt, men jeg var fremmed til det språket. Jeg kan kurdisk, men bare litt. Jeg kan flytende tyrkisk. Jeg gikk på barneskole der. Det er kanskje derfor jeg ikke kan morsmålet mitt godt nok til ha en ordentlig samtale med noen på kurdisk.

På skolen i Tyrkia fikk du bank av læreren hvis du snakka kurdisk. Det skulle du ikke. Du skulle lære deg å hate det kurdiske. Hvis du snakka morsmålet ditt var det bank eller kjeft.

Jeg snakka flytende tyrkisk. Så flytta vi til Norge. Jeg lærte norsk. Kan ganske bra norsk. Det er til og med mer naturlig å snakke norsk enn tyrkisk noen ganger. Jeg kan to språk flytende, men ikke morsmålet mitt.

Morsomt hvordan det var å sitte på en stol igjen, høre på noen, men ikke forstå. Ikke alt. Som mine første måneder i Norge, men denne gangen var det en annen følelse.

Helt vanlige kurdere er offer for en politikk som dreper folk, som gjør forsøk på å drepe kulturen og språket vårt. En politikk som verden godtar.

Det var hyggelig og lærerikt å være på de møtene, men det var samtidig sårende. Jeg ble minnet på hvordan vi ikke bare blir møtt med væpnet angrep i de kurdiske områdene, men også en altfor stor politisk spill.

Språk er makt. Du kan sitte med de beste ideene, men hivs du ikke kan utrykke de så har det ingen verdi. Jeg hørte på de samtalene, skjønte det meste, men kunne ikke bidra så mye fordi jeg ikke kunne språket.

Jeg tenker på alle de som bor i Norge uten å kunne norsk skikkelig. Alle de gode ideene som bare ligger hos dem…

Selv om folk ikke kan det samme språket som deg så er de ikke dummere enn deg… Jeg opplever dessverre altfor ofte den oppførselen mot innvandrere i Norge. Når folk ikke kan morsmålet sitt flytende er det ikke så lett å lære seg et nytt språk.

Tenk hvis du ikke kunne norsk skikkelig…

Legg igjen en kommentar

