Palestinerleir Festivalen

I går var jeg på Palestinerleir Festivalen. Det var en utendørs heldagsfestival med debatter, film, god mat og konserter.

Det er en gruppe på ca 30 palestinske flyktninger som har bodd ute i telt siden april. Jeg kan fortsett ikke fatte hvorfor det er greit at noen bor på gata. Straffen for å rømme fra okkupasjon er å bli nekta tilgang til Norge.

Da vi kom inn var det en Checkpoint der. Meningen var å understreke at den ordningen må stoppes. Det var nesten litt ekkelt å tenke på at Chekpoint er noens hverdag.

Vi fikk en dårlig nyhet på festivalen. To unge palestinere blir sendt til Vestbredden. Jeg kan ikke fatte hvordan Norge kan hevde at Vestbredden er trygg.

Utover kvelden ble det god liv. Jeg fikk dessverre ikke med meg alle konsertene, men det skulle være konserter med Amnestiet, Rover, Kohinoor med Hannah Wozene Kvam og Sarah Ramin Osmundsen, KaSimba, Valentourettes og Gatas Parlament. Kult av de å stille opp på en slik festival. Det er sånne ting som gjør at jeg drar på konsert med de senere.

Overskuddet fra festivalen går til advokatbistand. Jeg er litt usikker på hvormange det ble i går, men sist jeg spurte var det 450 som hadde vært innom. Jeg tror det ble flere senere.

Glemte å ta bilde på festivalen, men skal prøve å legge ut noe senere. Her har du et bilde av passet vi måtte vise fram på checkpointen.

Var du der? Hva synes du?

 

 

One thought on “Palestinerleir Festivalen

Legg igjen en kommentar

