Har Oslo mista kjærligheten?

Palestinsk flyktningleir ligger 50 meterfra kontoret. Jeg fryser og lukker vinduet. Blir litt varm og går bort til leieren.

Klarer ikke helt å se de i øya. Jeg sliter. Hva kan jeg si nå? Ingenting er riktig. Jeg vet om bare en ting som er riktig å gjøre den helgen. Sitte med palestinerne.

Jeg er flau over å bo i Oslo i dag. Den byen som jeg alltid har likt. Den byen som jeg følte at hadde plass til alle. Den har ikke plass til alle lenger. Oslo er blitt for blått og mista kjærligheten. Det er ikke kjærlighet til menneske lenger. På søndag må de fjerne seg. Hvor de skal være er det ingen som vet. De må vekk.

2 thoughts on “Har Oslo mista kjærligheten?

  1. Vi kommer på søndag med tepper, soveposer, votter og sokker. Og vi har startet mail og telefonkampanje mot Oslo byråd, anbefaler alle andre å også vise sin misnøye.
    Dette går rett og slett ikke an i rike Norge! Alle som tenker at disse mennene er late snyltere, ta dere en tur, ha en samtale med de! Dere vil bli overrasket!

  2. Jeg føler at hele denne leiren, og ikke minst støtten til den, er litt misforstått humanisme.

    Hva er det som egentlig er galt med å returnere noen til Vestbredden?

    Alle som vet litt om området vet at Vestbredden har vært svært rolig de siste årene. Abbas har lyktes med å bygge opp troverdige statsinstitutsjoner og bekjempet de militante grupperingene. Sikkerhetssituasjonen er stabil, og å kalle det umenneskelig å returnere noen dit blir litt… vel… overdrevent.

    Hva er det disse demonstrantene egentlig vil?
    At asylsøkere skal få avgjøre resultatet av asylsøknaden sin selv?

    Er det kjærlighet hvis man lar alle som kommer til Norge automatisk få bli?

    Jeg vil heller si noe annet. Norge utviser kjærlighet og trygghet med å gi beskyttelse til flyktninger som flykter fra krig eller undertrykkelse. Det er ikke disse menneskene. Disse har fått sakene sine grundig vurdert, og det er *ikke* farlig for dem å reise hjem igjen.

Legg igjen en kommentar

