Nisseluer og brune barn

Femteklassingene ved Øren skole i Drammen ble invitert til juleavslutning, men endte opp på vintermarkering med nisseluenekt. Skriver VG i dag.

Intensjonen er åpenbart bra, men jeg vil ikke at klassen min skal bli nekta å gå med nisselue. Jeg synes ikke at folk trenger å endre sine tradisjoner som ikke skader noen for å ta hensyn til meg. Jeg vil at vi skal ha plass til flere. Jeg ser for meg at de barna med minoritetsbakgrunn har dårlig samvittighet fordi andre ble nekta nisselue pga dem.

Det er ikke menneskerett å ha på seg nisselue, men det er symbolikken i dette jeg reagerer på. Jeg ser at lærerne prøver å skape en skole tilpassa alle. Dette er kjempefint, men jeg synes ikke det er måten å gjøre det på. Vi trenger ikke å være like i et flerkulturelt samfunn. Vi trenger å respektere og tolerere ulikhetene. Jeg vil både tåle hijab, turban og nisselue. Jeg trenger ikke å være enig i noen av dem eller synes det er fint, men jeg vil ikke ta fra noen den retten. Jeg vil at barna skal feire sammen, leke sammen og respektere hverandre uavhengig av plagg. Jeg vil ikke at vi skal se like ut for å ta hensyn til hverandre.

Det er helt greit at noen vil slutte å feire jul personlig, men jeg ser ikke på det som integreringstiltak. Jeg skjønner samtidig at de prøver å gjøre noe. Rasistiske ytringer ropes ut og mange vil gjøre noe. Dette synes jeg er helt fantastisk. Jeg vil heller at det skal være greit at jeg ikke gjør ’’typisk norske ting’’ enn at andre skal nektes det.

Jeg håper barna koste seg masse uansett. Det er jo det viktigste.

Nisselue + palestinaskjerf. Det går greit.

6 thoughts on “Nisseluer og brune barn

  1. Er vel det vi fleste har tenkt i dag… er jo synd hvis noen tror vi må fjerne den norske kulturen. Har aldri hørt at nissen symboliserer noe religiøst før, han er viktig i jula, men overhodet ikke kristen… Og jeg vil også ha plass til både nisseluer, hijab, turban, og alle andre, med eller uten noe på hodet🙂

    • Takk🙂 Det skal jeg gjøre. Lenker til den på forsiden slik at folk som kommer innom bloggen kan finne fram til din.

      God jul og godt nytt år🙂

      Bra tekst.

Legg igjen en kommentar

