Du får ikke være med!

Nå sitter jeg trygt på sofaen hjemme og leser nyheter. Jeg leser om 35 sivile kurdere som har blitt drept. Jeg leser om de som fortsett er savna. Jeg ser på en video om saken. Det første jeg tenker på er noe som mangler. Kjærlighet.

Først var det bare tall, men da jeg så den videoen med alle de likene og alle deres kjære som gråt. Når jeg ser hvordan fascismen i kledd forskjellige masker i verden river fra folk deres kjære, deres rettigheter og deres framtid. Når jeg ser hvor langt rasisme kan gå. Når jeg ser en video med en kurdisk mor. Når jeg ser at kurderne ikke har de samme mulighetene som alle andre. Da blir alt mer enn bare tall.

Det kom selvfølgelig reaksjoner på det. Ca 2000 personer samla seg på Taksim-torget i Istanbul og demonstrerte. De ble møtt med politivold.

For mange av dere er Tyrkia kanskje ferieparadis. Mange historiske steder, fine strender, soling og festing. Tyrkias ekte ansikt er ikke like pent.

De sier: du får ikke være med. Du skal ikke få kjærlighet, fred og frihet. Den retter er det bare vi som har.

Skal Norge ta ansvar eller skal vi fortsett være venner med terroristtater? I dag er Norge venn med den som undertrykker. Skal vi snu det?

Legg igjen en kommentar

